ADAM MYJAK
ADAM MYJAK to jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych. Artysta zadebiutował w 1970 roku, a wkrótce po tym wyjechał na stypendium im. Wilhemla Lehmbrucka. Był wieloletnim Rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Za swoją twórczość otrzymał liczne nagrody w Polsce i na świecie.
ADAM MYJAK to jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych. Artysta zadebiutował w 1970 roku, a wkrótce po tym wyjechał na stypendium im. Wilhemla Lehmbrucka. Był wieloletnim Rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Za swoją twórczość otrzymał liczne nagrody w Polsce i na świecie.
Adam Myjak podjął studia na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w 1965 roku. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1971 r. Rok później rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystym wydziale.
W 1990 roku otrzymał tytuł profesora. Prowadzi pracownię Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest kierownikiem Zakładu Rzeźby na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Wspólnie z Dyrektorem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemarem Dąbrowskim prowadzi Galerię „Opera” w Teatrze Wielkim. Prof. Adam Myjak został trzykrotnie wybierany na podwójne kadencje rektora (1990–1996; 1999–2005; 2012-2020). W latach 70. był redaktorem artystycznym miesięcznika „Nowy Wyraz.”
Artysta spędził lata 1979–1981 na stypendium im. Wilhelma Lehmbrucka w Niemczech. W połowie lat 80. cyklem w Jego twórczości stały się kroczące, wydłużone, ażurowe „Figury”.
Zdobył liczne nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych. Poza rzeźbą, medalierstwem, któremu poświęcał się zwłaszcza na początku swej drogi twórczej, ma w swym dorobku projekty i realizacje monumentalne, podejmowane często z prof. Antonim Januszem Pastwą (kwadryga na Teatrze Wielkim, odsłonięta 3 V 2002). Jest autorem pomnika Homo Homini w Kielcach poświęcony zamachowi na budynki World Trade Center w Nowym Jorku odsłonięty w 2006 roku.
Na swoim koncie ma ponad 100 wystaw indywidualnych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Pokazywał swoje prace na indywidualnych wystawach m.in. w Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie (dwukrotnie: w 1993 i 2005), Muzeum im. Wilhelma Lehmbrucka w Duisburgu (1981), Muzeum w Bochum (1989), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (1993, 2007, 2015), Muzeum Okręgowym w Sandomierzu (2016), Muzeum Jana Pinsla Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. B.G. Woźnickiego (2017), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (2017/2018).
We wrześniu 2005 otrzymał najwyższe odznaczenie za zasługi dla kultury – Złoty Medal Gloria Artis. W 2009 został członkiem Polskiej Akademii Umiejętności.
W 2013 roku w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego powstała stała Galeria Rzeźb Adama Myjaka, w której eksponowane są prace 10 rzeźb podarowanych przez autora. W 2014 w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach powstała stała Galeria Rzeźb.
Jest twórcą popiersia Krzysztofa Pendereckiego (2013), Premiera Tadeusza Mazowieckiego (2014) i autorem medalu Jana Ekiera na zlecenie MKiDN. Artysta został wyróżniony tytułem Honorowego Obywatela Międzyzdrojów (2013), Mrągowa (2014), Sandomierza (2016).
W kwietniu 2017 otrzymał nagrodę główną w konkursie WAWRZYN OLIMPIJSKI 2016 za rzeźbę Jeździec; we wrześniu 2019 nagrodę specjalną Dzieło życia, za całokształt dorobku artystycznego, przyznaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Warszawa- Bruksela
Adam Myjak podjął studia na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w 1965 roku. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1971 r. Rok później rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystym wydziale.
W 1990 roku otrzymał tytuł profesora. Prowadzi pracownię Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest kierownikiem Zakładu Rzeźby na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Wspólnie z Dyrektorem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemarem Dąbrowskim prowadzi Galerię „Opera” w Teatrze Wielkim. Prof. Adam Myjak został trzykrotnie wybierany na podwójne kadencje rektora (1990–1996; 1999–2005; 2012-2020). W latach 70. był redaktorem artystycznym miesięcznika „Nowy Wyraz.”
Artysta spędził lata 1979–1981 na stypendium im. Wilhelma Lehmbrucka w Niemczech. W połowie lat 80. cyklem w Jego twórczości stały się kroczące, wydłużone, ażurowe „Figury”.
Zdobył liczne nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych. Poza rzeźbą, medalierstwem, któremu poświęcał się zwłaszcza na początku swej drogi twórczej, ma w swym dorobku projekty i realizacje monumentalne, podejmowane często z prof. Antonim Januszem Pastwą (kwadryga na Teatrze Wielkim, odsłonięta 3 V 2002). Jest autorem pomnika Homo Homini w Kielcach poświęcony zamachowi na budynki World Trade Center w Nowym Jorku odsłonięty w 2006 roku.
Na swoim koncie ma ponad 100 wystaw indywidualnych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Pokazywał swoje prace na indywidualnych wystawach m.in. w Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie (dwukrotnie: w 1993 i 2005), Muzeum im. Wilhelma Lehmbrucka w Duisburgu (1981), Muzeum w Bochum (1989), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (1993, 2007, 2015), Muzeum Okręgowym w Sandomierzu (2016), Muzeum Jana Pinsla Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. B.G. Woźnickiego (2017), Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (2017/2018).
We wrześniu 2005 otrzymał najwyższe odznaczenie za zasługi dla kultury – Złoty Medal Gloria Artis. W 2009 został członkiem Polskiej Akademii Umiejętności.
W 2013 roku w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego powstała stała Galeria Rzeźb Adama Myjaka, w której eksponowane są prace 10 rzeźb podarowanych przez autora. W 2014 w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach powstała stała Galeria Rzeźb.
Jest twórcą popiersia Krzysztofa Pendereckiego (2013), Premiera Tadeusza Mazowieckiego (2014) i autorem medalu Jana Ekiera na zlecenie MKiDN. Artysta został wyróżniony tytułem Honorowego Obywatela Międzyzdrojów (2013), Mrągowa (2014), Sandomierza (2016).
W kwietniu 2017 otrzymał nagrodę główną w konkursie WAWRZYN OLIMPIJSKI 2016 za rzeźbę Jeździec; we wrześniu 2019 nagrodę specjalną Dzieło życia, za całokształt dorobku artystycznego, przyznaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Warszawa- Bruksela
WYBRANE PRACE
GŁOWY I FIGURY
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Pierwsze sukcesy artystyczne Adam Myjak zaczął odnosić już w czasach studiów. Zdobył wówczas I nagrodę za „Najlepszą pracę roku 1967 studentów Warszawy” – rzeźba. W 1968 otrzymał nagrody za rzeźbę i rysunek w ogólnopolskim konkursie o tematyce wojskowej. W 1970 został uhonorowany III nagrodą w ogólnopolskim konkursie na dzieło plastyczne o tematyce kopernikowskiej. W 1971 otrzymał II nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Człowiek, praca, środowisko” oraz II nagrodę za rzeźbę „Stary aktor”. W 1972 zdobył I i II nagrodę w konkursie na medal kopernikowski, I nagrodę i wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie medalierskim z okazji XXX- lecia LWP oraz brązowy medal na III Festiwalu Sztuk Pięknych. W 1973 przyznano mu srebrny medal na IV Festiwalu Sztuk Pięknych. W 1979 artysta został laureatem nagrody Hiszpańskiej Federacji Żeglarskiej za rzeźbę „Żagiel” na VII Międzynarodowym Biennale „Sport w sztukach pięknych” w Barcelonie. W 1983 roku opraca Myjaka zdobyła wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na pomnik powstania warszawskiego. W 1987 autror został wyróżniony nagrodą honorową X Międzynarodowej Sztuki Krajów Nadbałtyckich (Rostock). W 1990 otrzymał Nagrodę Projektu 1989. Został także laureatem Nagrody im. Witolda Hulewicza. W 1997 został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2005 został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2020 otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia organizacyjne.
Pierwsze sukcesy artystyczne Adam Myjak zaczął odnosić już w czasach studiów. Zdobył wówczas I nagrodę za „Najlepszą pracę roku 1967 studentów Warszawy” – rzeźba. W 1968 otrzymał nagrody za rzeźbę i rysunek w ogólnopolskim konkursie o tematyce wojskowej. W 1970 został uhonorowany III nagrodą w ogólnopolskim konkursie na dzieło plastyczne o tematyce kopernikowskiej. W 1971 otrzymał II nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Człowiek, praca, środowisko” oraz II nagrodę za rzeźbę „Stary aktor”. W 1972 zdobył I i II nagrodę w konkursie na medal kopernikowski, I nagrodę i wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie medalierskim z okazji XXX- lecia LWP oraz brązowy medal na III Festiwalu Sztuk Pięknych. W 1973 przyznano mu srebrny medal na IV Festiwalu Sztuk Pięknych. W 1979 artysta został laureatem nagrody Hiszpańskiej Federacji Żeglarskiej za rzeźbę „Żagiel” na VII Międzynarodowym Biennale „Sport w sztukach pięknych” w Barcelonie. W 1983 roku opraca Myjaka zdobyła wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na pomnik powstania warszawskiego. W 1987 autror został wyróżniony nagrodą honorową X Międzynarodowej Sztuki Krajów Nadbałtyckich (Rostock). W 1990 otrzymał Nagrodę Projektu 1989. Został także laureatem Nagrody im. Witolda Hulewicza. W 1997 został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2005 został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2020 otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia organizacyjne.
PRACE W ZBIORACH
Prace prof. Adama Myjaka znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum w Bochum, Muzeum Lehmburcka w Duisburgu, galerii BWA, zbiorach prywatnych krajowych i zagranicznych.
Prace prof. Adama Myjaka znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum w Bochum, Muzeum Lehmburcka w Duisburgu, galerii BWA, zbiorach prywatnych krajowych i zagranicznych.
WYSTAWA W GALERII OPERA TEATRU NARODOWEGO W WARSZAWIE
17/12/2022 – 05/03/2023
Nowa figuracja w twórczości Adama Myjaka to znakomity przyczynek na otwarcie kolejnego sezonu wystaw w Galerii Opera. Wewnętrzny świat emocji i kwestia istoty człowieczeństwa, tak jak w Peterze Grimesie czy Marii de Buenos Aires – premierach 2022/2023 na scenach Opery Narodowej, zderzane są w niej z próbą znalezienia języka do opowiedzenia rzeczywistości. Prawdziwej, niepokrytej pudrem czy lukrem. W sposób przedstawiający, ale ze względu na niematerialność naszych procesów psychicznych nie do końca rzeczywisty. Pytany o to, czy we współczesnej sztuce piękno się już skończyło artysta odpowiada, że bez względu na czasy, w takiej czy innej formie jest ono obecne w twórczości, a jego poszukiwanie to jeden z jej głównych filarów. Jak rozumiemy je dzisiaj? We współczesności, której często zarzuca się kwestionowanie piękna, to raczej próba jego znalezienia w dramaturgii przeżyć zamiast w urokliwym landszafciku. To odkrywanie go w zachowanej godności osoby cierpiącej czy ludzkiej szlachetności w kontakcie z tragedią. Podskórne lęki i obawy – powody, dla których de facto szukamy kontaktu ze sztuką, to tematy odzwierciedlane przez Adama Myjaka w twarzach i całych ludzkich figurach, które obecne są w jego twórczości od samego początku. Ich deformacja, daleka jednak od abstrakcyjności i przerysowana ekspresyjność, to opowiadanie ludzkiej natury w jej złożoności, z całym wewnętrznym bagażem. Od dramatu wynikającego z samego faktu istnienia aż do blasku, jaki zdarza nam się odczuwać w chwilach ekstazy i uniesienia.
( materiały organizatrora)
Nowa figuracja w twórczości Adama Myjaka to znakomity przyczynek na otwarcie kolejnego sezonu wystaw w Galerii Opera. Wewnętrzny świat emocji i kwestia istoty człowieczeństwa, tak jak w Peterze Grimesie czy Marii de Buenos Aires – premierach 2022/2023 na scenach Opery Narodowej, zderzane są w niej z próbą znalezienia języka do opowiedzenia rzeczywistości. Prawdziwej, niepokrytej pudrem czy lukrem. W sposób przedstawiający, ale ze względu na niematerialność naszych procesów psychicznych nie do końca rzeczywisty. Pytany o to, czy we współczesnej sztuce piękno się już skończyło artysta odpowiada, że bez względu na czasy, w takiej czy innej formie jest ono obecne w twórczości, a jego poszukiwanie to jeden z jej głównych filarów. Jak rozumiemy je dzisiaj? We współczesności, której często zarzuca się kwestionowanie piękna, to raczej próba jego znalezienia w dramaturgii przeżyć zamiast w urokliwym landszafciku. To odkrywanie go w zachowanej godności osoby cierpiącej czy ludzkiej szlachetności w kontakcie z tragedią. Podskórne lęki i obawy – powody, dla których de facto szukamy kontaktu ze sztuką, to tematy odzwierciedlane przez Adama Myjaka w twarzach i całych ludzkich figurach, które obecne są w jego twórczości od samego początku. Ich deformacja, daleka jednak od abstrakcyjności i przerysowana ekspresyjność, to opowiadanie ludzkiej natury w jej złożoności, z całym wewnętrznym bagażem. Od dramatu wynikającego z samego faktu istnienia aż do blasku, jaki zdarza nam się odczuwać w chwilach ekstazy i uniesienia.
( materiały organizatrora)
ODSZEDŁ WYBITNY TWÓRCA. WSPOMNIENIE PROF. ADAMA MYJAKA
DLA KOLEKCJONERÓW
PRACE ADAMA MYJAKA
W przypadku zainteresowania pracami profesora Adama Myjaka, prosimy o kontakt emailowy.
W przypadku zainteresowania pracami profesora Adama Myjaka, prosimy o kontakt emailowy.