AGNIESZKA LECH-BIŃCZYCKA

AGNIESZKA LECH-BIŃCZYCKA (ur. 1984)
Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych, specjalizacja: grafika warsztatowa (wklęsłodruk). Dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku w pracowni prof. Włodzimierza Kotkowskiego. W 2011 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Prof. Henryka Ożoga. Prowadzi pracownię w Zakładzie Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, od 2020 roku na stanowisku profesora UR w Instytucie Sztuk Pięknych. Brała udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą.

TECHNIKA

Agnieszka Lech Bińczycka o stosowanej technice:

Odprysk korundowy jest wklęsłodrukową techniką graficzną. Końcowe odbitki przypominają akwatintę, ponieważ, na jednej płycie, w tym samym
czasie, można uzyskać wiele tonów przez odsłanianie miejsc dla kwasu.
W odprysku korundowym, projekt jest wykonany na płycie za pomocą karborundu, który w końcowym efekcie dostarcza cętkowany wygląd.
Karborund może być sypany, możemy w nim rzeźbić używając pędzla, palców lub dłoni. Kiedy projekt jest zakończony, cała płyta pokryta jest
cienką, równo napyloną farbą w sprayu (lakierem w sprayu). Spray jest kwasoodpornym podłożem. Ostrożność na tym etapie jest najbardziej
istotna, ponieważ nieprawidłowo rozprowadzony lakier będzie produkował nierówne, poplamione tony. Powierzchnię powinna pokrywać odpowiednia
ilość, napylana ze stosownej wysokości. Kiedy farba wyschnie, karborund jest strącany z płyty. Używam kalafonii lub lakieru w sprayu, który daje
punkt jak napylana żywica sosnowa. Jednocześnie miejsca niepokryte karborundem są zabezpieczone lakierem. Następnie metal jest zanurzony
w kwasowej kąpieli i pozostawiony tam na około 20 minut. Głębokość tonów jest kontrolowana przez siłę kwasu azotowego i ma znaczny wpływ
na ostateczny rezultat. Zazwyczaj używam kwasu o stężeniu około 5-6%. Płyta jest następnie wyciągana z kwasu i spray oraz kalafonia są usuwane przez rozpuszczalniki – np. nitro. Następnym etapem jest nałożenie farby drukarskiej w wytrawione miejsca w sposób odpowiedni do technik wklęsłych. Trawienia na płycie są bardzo głębokie, istnieje możliwość uzyskania kilkudziesięciu właściwej jakości odbitek.

NAGRODY

2020 – III Nagroda w V Międzynarodowym Ex Libris Exhibition Skopje 2020, Macedonia
2020 – Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa, „Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2019-2020”, BWA Rzeszów
2019 – Wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Grafiki Artystycznej Grafiteka 2019, Warszawa;
2018 – III Nagroda w konkursie Obraz, Grafika, Rzeźba, Rysunek Roku 2018, BWA Rzeszów;
2010– Wyróżnienie w konkursie „W stronę dawnych Mistrzów”, Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego;
2010 – III Nagroda w Przeglądzie Sztuki Młodych, Podkarpacki Festiwal Sztuki, Rzeszów;
2009 – Wyróżnienie Przewodniczącego Jury w II Ogólnopolskim Triennale Granice Rysunku, Rzeszów

WYBRANE GRAFIKI

PRACE WE WNĘTRZACH

DOSTĘPNE PRACE

Podziel się!