AGNIESZKA STAAK-JANCZARSKA. WYSTAWA MALARSTWA

Wystawa malarstwa nagradzanej, młodej artystki, Agnieszki Staak Janczarskiej

AGNIESZKA STAAK-JANCZARSKA (ur. w 1994)
Absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego im. Józefa Kluzy w Krakowie. W 2020 roku ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku malarstwo w pracownii prof. Janusza Matuszewskiego.

Wybrane osiągnięcia:
2019 – Nagroda Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego
2019 – Stypendium Rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
2020 – Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego
2020 – Finalistka Konkursu Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie, UAP

Agnieszka Staak-Janczarska. Malarstwo

Wernisaż: 15 listopada 2022 o godzinie 18.00
Wystawa: 15-30 listopada 2022

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Świętokrzyska 32, Warszawa

Doskonałe wina na wernisażu będą dostarczone bezpośrednio przez importera Granfesta. W czasie wernisażu będzie obecny sommelier gotowy do rozmowy o winach.
Granfesta specjalnie dla gości galerii przygotował kod rabatowy o treści GALERIA obniżający cenę win o 15% na stronie sklepu www.granfesta.pl
Kod działa do 20 listopada 2022.

TEKST

Ars longa i obrazy wieczności.

Pracownia malarska to miejsce, w którym realizuje się pewna transformacja.
Pracownia stanowi prywatne terytorium malarza. Jest to mikrokosmos, w którym realizuje się to, co fundamentalne, dla malarza po prostu niezbędne. Tu przecież dokonuje się akt twórczy. W malarskim atelier następuje zatem swoista przemiana. Idea staje się tu materialnym bytem: konkretnym przedmiotem.

Właśnie to miejsce (i przypisane mu funkcje) jest jednym z najważniejszych wątków w twórczości Agnieszki Staak-Janczarskiej. Obraz z przedstawieniem pracowni jest jednocześnie obrazem tajemnicy tworzenia. Ujawnia bezpośrednie otoczenie artysty, tworząc przy tym swoisty katalog przedmiotów, które – w pewnym stopniu – „wywołują” obraz.

W przypadku Agnieszki Staak-Janczarskiej, obrazy pracowni to także forma pośredniego hołdu złożonego klasykom sztuki. Na przymocowanych do ściany reprodukcjach pojawiają się ikoniczne obrazy- Wróblewskiego, Muncha, El Greca, Velázqueza. Przywołują one malarskie odniesienia. Są wyzwaniem i mobilizacją. Ich obecność to także akt pokory- ustawienia się w uznaniu dla dokonań przeszłości.

Reprodukcje na ścianach pracowni są jak zaproszenie do uważnego, wręcz uporczywego patrzenia na dzieła mistrzów, w których zakodowane są nie tylko przemiany malarstwa, ale także tajemnica arcydzieł. Ich nieprzenikniona charyzma, która dla pełnego pokory debiutującego malarza staje się także wektorem własnych wyzwań, wyborów i nadziei.

Patrzenie na dzieła mistrzów jest zatem jednocześnie aktem pokory i odwagi. Odnosząc się bowiem i cytując dzieła wielkich twórców, trzeba mieć w sobie mocniejsze uzasadnienie dla własnego tworzenia.

Wnętrza pracowni w obrazach Staak-Janczarskiej to także zapis tymczasowości. Postawiona jest ona w opozycji dla ponadczasowości sztuki, jak materialne świadectwo maksymy- ars longa, vita brevis.

Na płótnach z motywem pracowni pojawiają się też obrazy samej autorki. Ich losem jest opuszczenie tego atelier; znajdują jednak na chwilę swoje miejsce w „wieczności” obrazu, w którym są szkatułkowo ukazane. To wzmacnia ich siłę, nadaje im szczególną aurę. Powielenie, umieszczenie obrazu w obrazie otwiera pewną szczerą grę z widzem: oto razem z patrzącym artystka znajduje się we wspólnym kręgu odniesień i skojarzeń.

Pamiętam odwiedzane przeze mnie pracownie artystów. Jasne, przeszklone warszawskie studio profesor Magdaleny Abakanowicz na warszawskiej Sadybie. Pomysłowo zaprojektowane atelier Edwarda Dwurnika, w którym w precyzyjny sposób prowadził strategię ujawnienia odwiedzającym tego, co chciał ujawnić, gdy wprowadzał ich do kolejnych kręgów tej artystycznej przestrzeni. W pracowni profesora Leszka Rózgi wrażenie robił porządek szuflad i teczek, wraz z towarzyszącymi im opisami dokumentującymi historię i katalog powstających przez ponad 70 lat grafik. Pracownia Józefa Szajny od razu tworzyła aurę skupienia, choć wpisana w rytm mieszkania i dynamikę miasta do którego przynależała.

Przywodząc w pamięci te miejsca, z ciekawością patrzę na pracownię Agnieszki Staak-Janczarskiej, artystki młodego pokolenia. Ten młody wiek samej artystki to także w pewien sposób atrybut miejsca, w którym dopiero powoli osadza się czas. Ten już miniony- czas studiów z przynależnymi dla nich próbami i warsztatowymi rozgrzewkami w malowanych aktach czy martwych naturach. Ten teraźniejszy- wyznaczany obecnością przedmiotów opowiadających o tym, co tu i teraz. „Pióropusz” pędzli w kubeczku- znak czasu malowania. Płaszcz zawieszony przy drzwiach- znak życia na zewnątrz. Szklany wazon, z wybrzuszeniem, na którym – jak u dawnych mistrzów – dopatrzeć się można odbicia. Przyglądając się uważnie, ponad tym co widzialne, być może dostrzeżemy w nim także malarkę?

dr Justyna Napiórkowska

AGNIESZKA STAAK-JANCZARSKA

AGNIESZKA STAAK-JANCZARSKA (ur. w 1994) Absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego im. Józefa Kluzy w Krakowie. W 2020 roku ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku malarstwo w pracownii prof. Janusza Matuszewskiego.

Osiągnięcia:
2019 – Nagroda Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego zdobyta w 1 TMS w Rzeszowie
2019 – Wyróżnienie w II Małym Zimowym Salonie Młodych, Zofia Weiss Gallery
2019 – Stypendium Rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych 2020 – Finalistka IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego
2020 – Finalistka Konkursu Nowy Obraz /Nowe Spojrzenie, UAP 2021 – Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP Młoda Polska
2021 – II miejsce w K onkursie „A co z wartościami? Prawda.”, Centrum Historii Zajezdnia 2021 – Finalistka K onkursu o Nagrodę Eibischa
2022 – I miejsce w V Zimowym Salonie Młodych, Zofia Weiss Gallery
2022 – Wyróżnienie w K onkursie Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie, UAP
2022 – Finalistka V Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego 2022 – Finalistka II Konkurs u Sztuki Nowe Syt uacje pt. Kontrasty

AGNIESZKA STAAK-JANCZARSKA MALARSTWO
Wernisaż: wtorek 15 listopada 2022 o godzinie 18.00
Wystawa: 15-30.11.2022
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Warszawa, Świętokrzyska 32

KUP TERAZ

Prace można zakupić w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej (zadzwoń, żeby otrzymać pełną ofertę: (48) 22 652 11 77) oraz w galerii internetowej www.tylkosztuka.pl

Podziel się!