BIOGRAFIA
Jan Kanty Pawluśkiewicz jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Karierę artystyczną rozpoczął w 1966 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu Anawa, który z czasem przerodził się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą. W 1973 roku wokalistą Anawa został Andrzej Zaucha. Jest autorem muzyki wielu znanych piosenek z repertuaru Marka Grechuty, Andrzeja Zauchy czy Grzegorza Turnaua. Jan Kanty Pawluśkiewicz czasem również sam śpiewa. Jest kompozytorem wielu form muzycznych, między innymi: Opery żebraczej, oratorium Nieszpory Ludźmierskie, poematu symfonicznego Harfy Papuszy oraz wspólnie z Markiem Grechutą musicalu Szalona lokomotywa. W dorobku artysty ważne miejsce zajmuje także komponowanie muzyki filmowej i teatralnej.
Wybitny komozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz swoją wyobraźnię wykorzystuje także w dziedzinie sztuk plastycznych. Artysta zajmuje się malarstwem i grafiką.
Pierwszą ekspozycję prac malarskich przygotował w Piwnicy pod Baranami.
W 1999 roku powołał Chwilową Grupę Artystyczną TRIO, w której wraz z Grzegorzem Turnauem i Sebastianem Kudasem zrealizowali niezwykly happening nad Zalewem Kryspinowskim.
Jan Kanty Pawluśkiewicz stworzył własną technikę żel art, która stała się jego znakiem rozpoznawczym. Nazwę dla nowej techniki autor zawdzięcza Tadeuszowi Nyczkowi.
Prace Jana Kantego Pawluśkiewicza charakteryzuje radosna paleta, dynamika kompozycji i fantazyjność przedstawień. Jak odrobinę żartobliwie mówi sam autor, stanowią one połączenie “współczesnej ekstrawagancji z konwulsyjną klasyką”. Pracom towarzyszą poetyckie tytuły, niekiedy wskazujące na źródła inspiracji.

TEKSTY

Jan Kanty Pawluśkiewicz – kompozytor muzyki teatralnej, filmowej oraz piosenek, a także malarz specjalizujący się w technice żel-art. Urodził się w Nowym Targu. Absolwent średniej szkoły muzycznej oraz Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.
Współzałożyciel kabaretu Anawa (1966), który z czasem przerodził się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą oraz licznymi instrumentalistami, wśród nich: Markiem Jackowskim (gitara), Jackiem Ostaszewskim (flet) i Zbigniewem Wodeckim (skrzypce). W 1973r. wokalistą został Andrzej Zaucha, a po reaktywowaniu zespołu (dzięki wstawiennictwu Danuty Grechutowej i Sylwii Pawluśkiewicz) w 1976r. powrócił Marek Grechuta pozostając w nim do całkowitego rozpadu grupy w 2003r.
Wykonawcami jego piosenek byli m.in.: Hanna Banaszak, Sebastian Karpiel-Bułecka, Renata Przemyk, Janusz Radek, Maryla Rodowicz, Beata Rybotycka, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Justyna Steczkowska, Anna Szałapak, Grzegorz Turnau i Zbigniew Wodecki.
Kompozytor wielu form muzycznych, w tym: musicalu „Szalona lokomotywa” (1977), opery „Kur zapiał” (1984), koncertu „Apimondia Mater” (1987), „Opery żebraczej” (1991), oratorium „Nieszpory Ludźmierskie” (1992), poematu symfonicznego „Harfy Papuszy” (1994), koncertu „Amat vita” (1998), misterium „Droga, życie, miłość” (1999), oratorium „Ogrody Jozafata” (2002), koncertu fortepianowego „Liściany kolczyk” (2005), misterium „Przez tę ziemię przeszedł Pan” (2005), oratorium „Weneckie opowieści o piekle i raju” (2008), oratorium „Radość Miłosierdzia” (2009), czy koncertu klarnetowego „Karossa/Carossa” (2013).
Przy większych formach współpracuje z wybitną polską sopranistką Elżbietą Towarnicką, a także z Andrzejem Biegunem, Gwendolyn Bradley, Marzeną Michałowską, Andriejem Skhurhanem i Bożeną Zawiślak-Dolny.
Jego kompozycje prowadzone były przez dyrygentów tej klasy co Mirosław Błaszczyk, Sławomir Chrzanowski, Rafał Jacek Delekta, Wojciech Michniewski, a poza krajem prezentowane w Kanadzie, Portugalii i USA.
W dorobku artysty ważne miejsce zajmuje także komponowanie muzyki filmowej oraz wieloletnia współpraca z Tomaszem Zygadło [„Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982)], i Kazimierzem Kutzem [„Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995)]. Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka [„Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986)], Agnieszki Holland [„Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981)], Krzysztofa Kieślowskiego [„Krótki dzień pracy” (1981)], Marty Meszaros [„Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000)], Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze [„Papusza” (2013) – nagroda za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni].
Laureat Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1975), Festiwalu Twórczości Telewizyjnej (1992) oraz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1994). Był czterokrotnie nominowany do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk (w kategorii kompozytor roku 1995 oraz album roku 1994, 1996, 2003). W 2005r. otrzymał Laur Krakowa XXI wieku, nagrodę przyznawaną wybitnym osobowościom, łączącym środowiska nauki, sztuki i biznesu. Jest Honorowym Bacą Podhala (1992), oraz Honorowym Obywatelem Gminy Polkowice (2007) i Miasta Nowy Targ (2008), a także Ambasadorem Ziem Górskich (2011).
Obecnie rozwija sztukę żel-art, której jest twórcą. Technika ta polega na wypełnianiu obrazów pojedynczymi kropkami żelowymi. Jego prace dotychczas poza Polską były prezentowane na wystawach w Brukseli, Słowacji, na Węgrzech i we Włoszech. Mieszka w Krakowie.
Wiktor Czajkowski
MUZYKA
Jan Kanty Pawluśkiewicz jest kompozytorem muzyki teatralnej, filmowej oraz dużych form symfonicznych.
Wybrana muzyka filmowa autorstwa Jana Kantego Pawluśkiewicza:
- Rebus (1977)
- Wodzirej (1977)
- Szansa (1979)
- Ćma (1980)
- Gorączka (1980)
- Kobieta samotna (1981)
- Krótki dzień pracy (1981)
- Odwet (1982)
- Idol (1984)
- Bohater roku (1986)
- Zawrócony (1994)
- Pułkownik Kwiatkowski (1995)
- Córy szczęścia (1999)
- Mała Vilma (2000)
- Papusza (2013)
Wielkie formy muzyczne skomponowane przez Jana Kantego Pawluśkiewicza:
- Szalona lokomotywa (1977)
- Kur zapiał (1984)
- Apimondia Mater (1987)
- Opera żebracza (1991)
- Nieszpory Ludźmierskie (1992)
- Harfy Papuszy (1994)
- Amat vita (1998)
- Droga, życie, miłość (1999)
- Ogrody Jozafata (2002)
- Liściany kolczyk (2005)
- Przez tę ziemię przeszedł Pan (2005)
- Weneckie opowieści o piekle i raju (2008)
- Radość Miłosierdzia (2009)
- Karossa/Carossa (2013)
Wybrane wydawnictwa z muzyką rozrywkową:
- Marek Grechuta i Anawa (1970)
- Korowód (1971)
- Anawa (1973)
- Szalona lokomotywa (1977)
- Consensus (2003)
SŁOWA
Poezja zawsze odgrywała i odgrywa w mojej twórczości ogromną rolę. Nieeleganckie wydaje mi się, jeżeli kompozytor najpierw tworzy muzykę, a potem dodaje tekst. To niestosowne wobec autora wiersza. Zawsze na początku inspiruje mnie tekst, który pobudza wyobraźnię muzyczną, choć sam wiersz nie potrzebuje muzyki, jest bowiem formą skończoną. Jeżeli znajdę tekst, który pobudza moją wyobraźnię, to szukam ekwiwalentu muzycznego. Poezja i muzyka musi tworzyć jedność, z której emanuje nastrój. Ważne są dla mnie emocje. Kompozytorzy, którzy kierują się wyrachowaną estetyką XX wieku, uważają, że emocje są czymś prostackim i nie powinny być ujawniane. Ja uważam jednak, że muzyka jest przekazem emocji. Ogólnie bardziej interesują mnie formy muzyczne, w których ważne jest słowo, mniej natomiast muzyka absolutna. Muzykę tworzą momenty napięć i ciszy, które składają się też na życie człowieka…[Jan Kanty Pawluśkiewicz, „Dziennik Polski” nr 87, 1995]

PRACE
ARANŻACJE WE WNĘTRZACH
Posiadasz na sprzedaż pracę tego artysty? Skontaktuj się z nami!
Zapisz się na nasz newsletter
Zgadzam się na przesyłanie informacji z Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej