BIOGRAFIA

PL

MAGDALENA ABAKANOWICZ (1930-2017)
Rzeźbiarka. Studiowała w PWSSP w Sopocie i na ASP w Warszawie, a kilka lat później została mianowana profesorem PWSSP w Poznaniu. W początkowym okresie twórczości malowała gwasze, eksperymentowała z malowaną tkaniną i rzeźbą w metalu. Sławę przyniosły jej powstające od lat 60. monumentalne tkaniny-rzeźby. Artystka zerwała z tradycyjnym pojmowaniem tkaniny jako tkanego obrazu i uczyniła z niej samodzielne dzieło sztuki, mające własny porządek formalny i symboliczny. Jej dzieła nazywane są abakanami. W latach 70. artystka tworzyła w przestrzeni kompozycje z zasupłanych lin, a także rzeźby, np. „Alteracje”, w których jako materiał wykorzystywała płótno workowe i żywice syntetyczne. W kolejnej dekadzie twórczość artystki ewoluowała w stronę umieszczanych w plenerze rzeźb z kamienia i brązu lub łączących metal i drewno.
Uzyskała 7 odznaczeń, w tym Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1998). Jej prace można oglądać w najważniejszych muzeach sztuki na świecie, m.in. Centre Georges Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Museum of Contemporary Art w Seulu czy Museum of Contemporary Art w Chicago.
Miała ponad 100 wystaw indywidualnych na całym świecie. Otrzymała 8 honorowych doktoratów w tym m.in. Royal College of Art, Londyn (1974), School of the Art Institute, Chicago (2002), Akademia Sztuk Pięknych, Poznań (2002).
Wybrane nagrody:
Grand Prix 8. Biennale Sztuki, Sao Paulo (1965)
Nagroda państwowa I stopnia (1972)
Gottfried von Herder, Wiedeń (1979)
Nagroda Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork (1982)
Centrum Rzeźby, Nowy Jork (1993)
Leonardo da Vinci, Meksyk (1997)
Visionaries l, American Craft Museum, Nowy Jork (2000)

ENG

MAGDALENA ABAKANOWICZ (1930-2017)
studied at the State Academy of Fine Arts in Sopot and at the Academy of Fine Arts in Warsaw. In the early period of artistic career, she was mostly working with gouache and experimenting with fabric painting and metal sculptures. She won world-wide recognition thanks to her monumental fabric sculptures, created since the early sixties. Abakanowicz changed the traditional perception of fabric as a merely weaved or stiched material and instead made it an individual work of art. In the seventies, the artist created spacial compositions of tangled ropes and sculptures known as Alterations, using linen and synthetic resins as material. In the next decade her art evolved into open-air sculptures and compositions of stone and bronze or metal and wood.

Selected awards:
Grand Prix 8. Art. Bienale, Sao Paulo (1965)
Gottfried von Herder, Vienna(1979)
Alfred Jurzykowski Foundation Award, New York (1982)
Centre of Sculpture, New York (1993)
Leonardo da Vinci, Mexico (1997)
Visionaries l, American Craft Museum, New York (2000)

FR

MAGDALENA ABAKANOWICZ (1930-2017)
a étudié à l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts de Sopot et à l’Académie des Beaux Arts de Varsovie. Elle a été professeur à l’Ecole Nationale Supérieure de Poznań. Au début de son activité, elle peignait des gouaches et expérimentait avec la toile peinte et la sculpture en métal. Dans les années 60, elle a commencé à créer ses fameuses toiles-sculptures monumentales. L’artiste a rompu avec la conception traditionnelle du tissu perçu simplement comme matériel et en a fait une œuvre d’art indépendante, ayant son propre ordre formel et symbolique. Dans les années 70, Magdalena Abakanowicz créait des compositions spatiales des cordes entrelacées et des sculptures, par exemple « les Altérations » où elle a choisi comme matériel la toile à sac et les résines synthétiques. Lors des dix années suivantes, les œuvres de l’artiste évoluaient vers des sculptures en pierre et en bronze ou en métal et en bois qu’elle exposait en plein air.

Prix sélectionnés:
Grand Prix 8. Art. Biennale de Sao Paulo (1965)
Gottfried von Herder, Vienne (1979)
Prix de la Fondation Alfred Jurzykowski, New York (1982)
Centre de Sculpture, New York (1993)
Leonardo da Vinci, le Mexique (1997)
Visionaries l, American Craft Museum, New York (2000)

TEKSTY

Będę zapewne zawsze porzucała jedne techniki i materiały na rzecz drugich, nie porzucając jednak wątku wypowiedzi. Najciekawiej jest posługiwać się techniką, której się jeszcze nie zna, i budować formy, których się nie zna.

MAGDALENA ABAKANOWICZ

Nie lubię reguł. Są wrogami wyobraźni.

MAGDALENA ABAKANOWICZ

WYSTAWA W GALERII SZTUKI KATARZYNY NAPIÓRKOWSKIEJ W BRUKSELI

2012

WYSTAWA W GALERII SZTUKI KATARZYNY NAPIÓRKOWSKIEJ W WARSZAWIE

PRACE W ZBIORACH MUZEALNYCH

PRACE DOSTĘPNE

Posiadasz na sprzedaż pracę tego artysty? Skontaktuj się z nami!

Zapisz się na nasz newsletter

Zgadzam się na przesyłanie informacji z Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej