PROLOG. WCZESNE PRACE MAGDALENY ABAKANOWICZ
WARSZAWA, KORDEGARDA
W 1960 roku w Galerii Kordegarda przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie odbyła się debiutancka wystawa młodej artystki, absolwentki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autorka- Magdalena Abakanowicz pokazała na niej kilkanaście prac, z których część- pozostając pracami malarskimi- została „uwolniona od ram”. Zawisły w przedstrzeni galerii jak sztandary. Na obrazach pojawiają się motywy abstrakcyjne, ale tez rozpoznawalne są organiczne formy, przywodzace na myśl roślinność. Sztandary te wykonane na cienkim płótnie i luźno zawieszone w przestrzeni są delikatnie poruszane przez prądy powietrza we wnętrzu.
Obrana przez artystkę forma wystawy stanowiła świadomy i radykalny gest podjęcia swoistego dialogu z przedstrzenią.
Prace o dużych walorach malarskich umknęły łatwemu podporzadkowaniu i okazały się stanowić rzeczywisty prolog i zapowiedź dalszych działań artystki. Kolejne lata przyniosły powstanie „abakanów” – a zarazem całkowite przedefiniowanie postrzegania tkaniny artystycznej. Definicja sztuki została poszerzona, a awangardowa artystka zdobyła wyrazy uznania na najważniejszych światowych wydarzeniach związanych ze sztuką najnowszą.
W 2025 roku warszawska Kordegarda wraca do tej historycznej ekspozycji. Kuratorka obecnej wystawy – Marta Kowalewska – pieczołowicie odtworzyła po 65-latach debiutancką ekspozycję Abakanowicz.
Pozwala to na ciekawe spojrzenie wstecz- przez pryzmat późniejszych dokonań artystki na jej wczesne poszukiwania. Widać w nich wpływ ekperymentalnej realizacji Studium przestrzeni stworzonej przez Wojciecha Fangora i Stanisława Zamecznika. Przejawia się to w sposobie konstruowania przestrzeni za pomocą zawieszonych nieregularnie, tworzących swoisty labirynt prac prac. W pokazanych na wystawie obrazach widać także powinowactwa z pracownią malarską wybbitnego kolorysty, Eugeniusza Eibischa. Artysta ten miał mieć na Magdalenę Abakanowicz duży wpływ. Ta dwoistośc źródeł rzucza nowe światło także na odczytywanie późniejszych prac artystki.
de Justyna Napiórkowska
Magdalena Abakanowicz. Prolog
13/02/2025-30/03/2025
Galeria Narodowego Centrum Kultury – Kordegarda
ul. Krakowskie Przedmieście 15 Warszawa
PROLOG. WCZESNE PRACE MAGDALENY ABAKANOWICZ
WARSZAWA, KORDEGARDA
W 1960 roku w Galerii Kordegarda przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie odbyła się debiutancka wystawa młodej artystki, absolwentki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autorka- Magdalena Abakanowicz pokazała na niej kilkanaście prac, z których część- pozostając pracami malarskimi- została „uwolniona od ram”. Zawisły w przedstrzeni galerii jak sztandary. Na obrazach pojawiają się motywy abstrakcyjne, ale tez rozpoznawalne są organiczne formy, przywodzace na myśl roślinność. Sztandary te wykonane na cienkim płótnie i luźno zawieszone w przestrzeni są delikatnie poruszane przez prądy powietrza we wnętrzu.
Obrana przez artystkę forma wystawy stanowiła świadomy i radykalny gest podjęcia swoistego dialogu z przedstrzenią.
Prace o dużych walorach malarskich umknęły łatwemu podporzadkowaniu i okazały się stanowić rzeczywisty prolog i zapowiedź dalszych działań artystki. Kolejne lata przyniosły powstanie „abakanów” – a zarazem całkowite przedefiniowanie postrzegania tkaniny artystycznej. Definicja sztuki została poszerzona, a awangardowa artystka zdobyła wyrazy uznania na najważniejszych światowych wydarzeniach związanych ze sztuką najnowszą.
W 2025 roku warszawska Kordegarda wraca do tej historycznej ekspozycji. Kuratorka obecnej wystawy – Marta Kowalewska – pieczołowicie odtworzyła po 65-latach debiutancką ekspozycję Abakanowicz.
Pozwala to na ciekawe spojrzenie wstecz- przez pryzmat późniejszych dokonań artystki na jej wczesne poszukiwania. Widać w nich wpływ ekperymentalnej realizacji Studium przestrzeni stworzonej przez Wojciecha Fangora i Stanisława Zamecznika. Przejawia się to w sposobie konstruowania przestrzeni za pomocą zawieszonych nieregularnie, tworzących swoisty labirynt prac prac. W pokazanych na wystawie obrazach widać także powinowactwa z pracownią malarską wybbitnego kolorysty, Eugeniusza Eibischa. Artysta ten miał mieć na Magdalenę Abakanowicz duży wpływ. Ta dwoistośc źródeł rzucza nowe światło także na odczytywanie późniejszych prac artystki.
de Justyna Napiórkowska
Magdalena Abakanowicz. Prolog
13/02/2025-30/03/2025
Galeria Narodowego Centrum Kultury – Kordegarda
ul. Krakowskie Przedmieście 15 Warszawa