Warsaw Gallery Weekend 2025
W Warszawie po raz kolejny odbędzie się Warsaw Gallery Weekend.
WGW to cykliczny festiwal wystaw i wydarzeń towarzyszących, odbywających się w kilkudziesięciu warszawskich galeriach. Wydarzeni po raz pierwszy zorganizowano w w 2011 roku, według modelu znanego i sprawdzonego m.in. w Berlinie czy w Brukseli. Tegoroczna, 15. edycja Warsaw Gallery Weekend obejmuje 50 wystaw zorganizowanych przez 53 galerie.
Założeniem Warsaw Gallery Weekend jest prezentacja aktualnego obrazu warszawskiej sceny sztuki współczesnej. Wydarzenie gromadzi kilkadziesiąt galerii, które równocześnie udostępniają nowe wystawy. Program obejmuje zarówno indywidualne prezentacje artystów, jak i projekty podejmujące kwestie społeczne i historyczne.
Poniżej przedstawiamy skrócony raport dotyczący przebiegu WGW!
W Warszawie po raz kolejny odbędzie się Warsaw Gallery Weekend.
WGW to cykliczny festiwal wystaw i wydarzeń towarzyszących, odbywających się w kilkudziesięciu warszawskich galeriach. Wydarzeni po raz pierwszy zorganizowano w w 2011 roku, według modelu znanego i sprawdzonego m.in. w Berlinie czy w Brukseli. Tegoroczna, 15. edycja Warsaw Gallery Weekend obejmuje 50 wystaw zorganizowanych przez 53 galerie.
Założeniem Warsaw Gallery Weekend jest prezentacja aktualnego obrazu warszawskiej sceny sztuki współczesnej. Wydarzenie gromadzi kilkadziesiąt galerii, które równocześnie udostępniają nowe wystawy. Program obejmuje zarówno indywidualne prezentacje artystów, jak i projekty podejmujące kwestie społeczne i historyczne.
Poniżej przedstawiamy skrócony raport dotyczący przebiegu WGW!
Sztuka najnowsza i dialogi z klasykami w Warszawie
Warsaw Gallery Weekend (WGW) jest jednym z najważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu sztuki współczesnej.
Co roku przekształca stolicę w tętniące życiem miasto sztuki. Edycja 2025 odbywa się w dniach 19–21 września, a jej centralnym celem jest promocja polskiej sztuki współczesnej oraz zwiększenie międzynarodowej rozpoznawalności warszawskich galerii. Wydarzenie to, organizowane przez grupę prywatnych galerii z Warszawy i innych polskich miast, ugruntowało swoją pozycję jako znaczacy festiwal sztuki współczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Warsaw Gallery Weekend skupia się na sztuce najnowszej, ale do wystaw włączane są także prezentacje klasyków. Wydarzenie jest skierowane do zróżnicowanej publiczności, obejmującej zarówno kolekcjonerów, kuratorów i krytyków sztuki z Polski i zagranicy, jak i początkujących entuzjastów, którzy dopiero rozpoczynają swoją podróż w świecie sztuki współczesnej. Kameralne otoczenie galerii sprzyja bezpośrednim rozmowom z artystami, kuratorami i właścicielami, umożliwiając poznanie najnowszych trendów artystycznych i kulturalnych.
Edycja 2025 wyróżnia się wyjątkowo rozbudowanym programem publicznym. Część z wystaw potrwa znacznie dłużej, niż tylko przez weekend. Ta strategiczna zmiana stanowi odejście od modelu „festiwalu wernisaży”. W przeszłości pojawiały się głosy krytyczne, które wskazywały na napięcie między artystycznymi ambicjami a komercyjnym i społecznym aspektem imprezy. W tym kontekście w 2025 roku krytyce poddano finansowy patronat ze środków publicznych- spotkało się to m.in. z protestem eskpertów oceniających projekty starające się o dofinansowanie. Uznali oni, że takie wsparcie znacznie bardziej przysługuje czysto niekomercyjnym wydarzeniom. Być może wobec tej krytyki, model wydarzeia przekształcił się w znacznie bardziej otwarte dla szerokiej, nie tylko kolekcjonerskiej publiczności. program rozrósł się, kalendarium obejmuje jeszcze więcej spotkań, wykładów, warsztatów, a nawet koncertów, które trwają aż do końca listopada.
Taka formuła przekształca WGW w wydarzenie, którego celem jest głębsze, długoterminowe zaangażowanie publiczności. Pozwala to na bardziej przemyślany dialog i doświadczenie sztuki.
WGW 2025 jest ucieleśnieniem tej nowej, rozbudowanej formuły, co uwidacznia się w programie WGW+. Ta sekcja poszerza zasięg wydarzenia, angażując galerie i instytucje partnerskie, które oferują szerszą gamę doświadczeń artystycznych, od performansów po warsztaty sensoryczne i wykłady. To strategiczne partnerstwo pozwala WGW na przekroczenie komercyjnych granic i objęcie spektrum działalności artystycznej, od instytucji publicznych po niezależne przestrzenie.
Dodatkowym elementem, który wzmacnia pozycję i misję festiwalu, jest wsparcie instytucjonalne. Oprócz organizacji wydarzenia przez wiodące galerie, kluczowym partnerem jest Fundacja PZU, która umożliwiła rozszerzenie programu publicznego. Istotna jest także Nagroda Fundacji Sztuki Polskiej ING, której laureaci zostaną ogłoszeni podczas WGW, co dodatkowo podkreśla rangę i znaczenie wydarzenia jako platformy promującej wschodzące i uznane talenty. Wszystkie te elementy architektury WGW 2025 — od głównego weekendu, poprzez rozbudowany program WGW+, aż po partnerstwa instytucjonalne — tworzą całość, która ma na celu ugruntowanie miejsca Warszawy na europejskiej mapie artystycznej.
Program wystawowy WGW 2025 tworzy narrację łączącą historyczne korzenie polskiej sztuki z jej współczesnymi przejawami. To strategiczne podejście wykracza poza zwykłe prezentowanie sztuki najnowszej, budując głęboki dialog międzypokoleniowy i tematyczny. To podejście widać w kilku kluczowych wystawach:
Wojciech Fangor: Socmodernizm
W galerii Olszewski zostanie zaprezentowany rzadki przegląd wczesnych prac Wojciecha Fangora z lat 1948–1955. Jest to unikalna okazja, aby zobaczyć, jak jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy zmagał się z presją realizmu socjalistycznego, jednocześnie próbując zachować modernistycznego ducha. Wystawa umiejscawia współczesną scenę w bezpośredniej linii historycznej z powojennym modernizmem, pokazując ciągłość artystycznych poszukiwań i negocjacji.
Edward Dwurnik i Zofia Rydet: Ludzie
Galeria Raster przygotowała wystawę eksplorującą osobiste podróże Edwarda Dwurnika i Zofii Rydet w głąb polskiej wsi i miasteczek w latach 60. do 90.. Narracja ta rozwija się niezależnie od oficjalnej polityki artystycznej, ukazując równoległe historie polskiej sztuki, które zasługują na ponowne odkrycie.
Magdalena Abakanowicz i Bartłomiej Flis: Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną
Ta wystawa w BWA Warszawa jest przykładem bezpośredniego dialogu między pokoleniami. Łączy legendarną rzeźbiarkę z młodszym artystą, podkreślając, w jaki sposób motywy pamięci, materiału i ludzkiej figury wciąż rezonują i są reinterpretowane.
Nowe głosy i dominujące motywy
Program WGW 2025 to także ekspozycja wielu nowych głosów, których prace poruszają dominujące współcześnie motywy, takie jak cielesność, tożsamość i trauma. Przykładem jest wystawa Agaty Słowak pt. Oksytocyna w Fundacji Galerii Foksal, która eksploruje intymność, pożądanie i więzi międzyludzkie. Podobnie Agata Bogacka w Gunia Nowik Gallery w wystawie Avoidants używa abstrakcyjnego i geometrycznego języka do badania relacji i dystansu w przestrzeni osobistej i politycznej.
Wątki te stanowią kontynuację silnych narracji obecnych podczas WGW 2024, kiedy to prace artystów białoruskich koncentrowały się na cielesności jako narzędziu oporu i protestu przeciwko opresji. W tym kontekście, WGW umacnia swoją rolę jako platformy, na której porusza się ważne i wrażliwe społecznie tematy.
Program jest również niezwykle bogaty pod względem technik i form. Oprócz tradycyjnego malarstwa i rzeźby, wydarzenia towarzyszące obfitują w performance i działania intermedialne, co pokazuje, że WGW nie ogranicza się do statycznych wystaw. Przykładem jest zaplanowany koncert harfowy Anny Pasic na wystawie Anta Łakomskiego w Turnusie oraz performans Szczunie autorstwa Emmy Szumlas i Kamila Wesołowskiego. WGW umacnia także swój międzynarodowy charakter. Wystawa CONSTELLATIONS WARSAW 2025 w galerii Piktogram, zrealizowana we współpracy z frankfurcką Neue Alte Brücke, jest tego wyraźnym dowodem. Kontynuuje ona trend zapraszania zagranicznych galerii, co było również cechą charakterystyczną WGW 2024, gdzie gościły m.in. węgierskie galerie VUNU i Longtermhandstand.
Obecność w programie 2025 roku artystów takich jak Mustafa Boğa, Colette Lumiere, Jan Bačynsjkyj czy Paul Czerlitzki, którzy otwierają swoje wystawy 19 września, potwierdza globalny zasięg i prestiż wydarzenia. WGW staje się tym samym kluczowym punktem spotkań dla twórców z różnych części świata, co w istotny sposób podnosi jego międzynarodowy profil.
WGW 2025 nie jest jedynie kolejną edycją, lecz wydarzeniem, które umacnia swoją pozycję jako kluczowy, samorefleksyjny gracz na europejskiej scenie artystycznej. Próba zrównoważenia ambicji kulturalnych z komercyjną naturą festiwalu oraz rola platformy dla twórców z całego regionu (o czym świadczy chociażby silny wątek białoruski w poprzedniej edycji) świadczy o dojrzałości organizatorów. W efekcie, wydarzenie to nie tylko promuje sztukę, ale także odgrywa znaczącą rolę w pozycjonowaniu Warszawy jako rosnącego, międzynarodowego centrum sztuki współczesnej.
CAŁY PROGRAM:
Warsaw Gallery Weekend (WGW) jest jednym z najważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu sztuki współczesnej.
Co roku przekształca stolicę w tętniące życiem miasto sztuki. Edycja 2025 odbywa się w dniach 19–21 września, a jej centralnym celem jest promocja polskiej sztuki współczesnej oraz zwiększenie międzynarodowej rozpoznawalności warszawskich galerii. Wydarzenie to, organizowane przez grupę prywatnych galerii z Warszawy i innych polskich miast, ugruntowało swoją pozycję jako znaczacy festiwal sztuki współczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Warsaw Gallery Weekend skupia się na sztuce najnowszej, ale do wystaw włączane są także prezentacje klasyków. Wydarzenie jest skierowane do zróżnicowanej publiczności, obejmującej zarówno kolekcjonerów, kuratorów i krytyków sztuki z Polski i zagranicy, jak i początkujących entuzjastów, którzy dopiero rozpoczynają swoją podróż w świecie sztuki współczesnej. Kameralne otoczenie galerii sprzyja bezpośrednim rozmowom z artystami, kuratorami i właścicielami, umożliwiając poznanie najnowszych trendów artystycznych i kulturalnych.
Edycja 2025 wyróżnia się wyjątkowo rozbudowanym programem publicznym. Część z wystaw potrwa znacznie dłużej, niż tylko przez weekend. Ta strategiczna zmiana stanowi odejście od modelu „festiwalu wernisaży”. W przeszłości pojawiały się głosy krytyczne, które wskazywały na napięcie między artystycznymi ambicjami a komercyjnym i społecznym aspektem imprezy. W tym kontekście w 2025 roku krytyce poddano finansowy patronat ze środków publicznych- spotkało się to m.in. z protestem eskpertów oceniających projekty starające się o dofinansowanie. Uznali oni, że takie wsparcie znacznie bardziej przysługuje czysto niekomercyjnym wydarzeniom. Być może wobec tej krytyki, model wydarzeia przekształcił się w znacznie bardziej otwarte dla szerokiej, nie tylko kolekcjonerskiej publiczności. program rozrósł się, kalendarium obejmuje jeszcze więcej spotkań, wykładów, warsztatów, a nawet koncertów, które trwają aż do końca listopada.
Taka formuła przekształca WGW w wydarzenie, którego celem jest głębsze, długoterminowe zaangażowanie publiczności. Pozwala to na bardziej przemyślany dialog i doświadczenie sztuki.
WGW 2025 jest ucieleśnieniem tej nowej, rozbudowanej formuły, co uwidacznia się w programie WGW+. Ta sekcja poszerza zasięg wydarzenia, angażując galerie i instytucje partnerskie, które oferują szerszą gamę doświadczeń artystycznych, od performansów po warsztaty sensoryczne i wykłady. To strategiczne partnerstwo pozwala WGW na przekroczenie komercyjnych granic i objęcie spektrum działalności artystycznej, od instytucji publicznych po niezależne przestrzenie.
Dodatkowym elementem, który wzmacnia pozycję i misję festiwalu, jest wsparcie instytucjonalne. Oprócz organizacji wydarzenia przez wiodące galerie, kluczowym partnerem jest Fundacja PZU, która umożliwiła rozszerzenie programu publicznego. Istotna jest także Nagroda Fundacji Sztuki Polskiej ING, której laureaci zostaną ogłoszeni podczas WGW, co dodatkowo podkreśla rangę i znaczenie wydarzenia jako platformy promującej wschodzące i uznane talenty. Wszystkie te elementy architektury WGW 2025 — od głównego weekendu, poprzez rozbudowany program WGW+, aż po partnerstwa instytucjonalne — tworzą całość, która ma na celu ugruntowanie miejsca Warszawy na europejskiej mapie artystycznej.
Program wystawowy WGW 2025 tworzy narrację łączącą historyczne korzenie polskiej sztuki z jej współczesnymi przejawami. To strategiczne podejście wykracza poza zwykłe prezentowanie sztuki najnowszej, budując głęboki dialog międzypokoleniowy i tematyczny. To podejście widać w kilku kluczowych wystawach:
Wojciech Fangor: Socmodernizm
W galerii Olszewski zostanie zaprezentowany rzadki przegląd wczesnych prac Wojciecha Fangora z lat 1948–1955. Jest to unikalna okazja, aby zobaczyć, jak jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy zmagał się z presją realizmu socjalistycznego, jednocześnie próbując zachować modernistycznego ducha. Wystawa umiejscawia współczesną scenę w bezpośredniej linii historycznej z powojennym modernizmem, pokazując ciągłość artystycznych poszukiwań i negocjacji.
Edward Dwurnik i Zofia Rydet: Ludzie
Galeria Raster przygotowała wystawę eksplorującą osobiste podróże Edwarda Dwurnika i Zofii Rydet w głąb polskiej wsi i miasteczek w latach 60. do 90.. Narracja ta rozwija się niezależnie od oficjalnej polityki artystycznej, ukazując równoległe historie polskiej sztuki, które zasługują na ponowne odkrycie.
Magdalena Abakanowicz i Bartłomiej Flis: Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną
Ta wystawa w BWA Warszawa jest przykładem bezpośredniego dialogu między pokoleniami. Łączy legendarną rzeźbiarkę z młodszym artystą, podkreślając, w jaki sposób motywy pamięci, materiału i ludzkiej figury wciąż rezonują i są reinterpretowane.
Nowe głosy i dominujące motywy
Program WGW 2025 to także ekspozycja wielu nowych głosów, których prace poruszają dominujące współcześnie motywy, takie jak cielesność, tożsamość i trauma. Przykładem jest wystawa Agaty Słowak pt. Oksytocyna w Fundacji Galerii Foksal, która eksploruje intymność, pożądanie i więzi międzyludzkie. Podobnie Agata Bogacka w Gunia Nowik Gallery w wystawie Avoidants używa abstrakcyjnego i geometrycznego języka do badania relacji i dystansu w przestrzeni osobistej i politycznej.
Wątki te stanowią kontynuację silnych narracji obecnych podczas WGW 2024, kiedy to prace artystów białoruskich koncentrowały się na cielesności jako narzędziu oporu i protestu przeciwko opresji. W tym kontekście, WGW umacnia swoją rolę jako platformy, na której porusza się ważne i wrażliwe społecznie tematy.
Program jest również niezwykle bogaty pod względem technik i form. Oprócz tradycyjnego malarstwa i rzeźby, wydarzenia towarzyszące obfitują w performance i działania intermedialne, co pokazuje, że WGW nie ogranicza się do statycznych wystaw. Przykładem jest zaplanowany koncert harfowy Anny Pasic na wystawie Anta Łakomskiego w Turnusie oraz performans Szczunie autorstwa Emmy Szumlas i Kamila Wesołowskiego. WGW umacnia także swój międzynarodowy charakter. Wystawa CONSTELLATIONS WARSAW 2025 w galerii Piktogram, zrealizowana we współpracy z frankfurcką Neue Alte Brücke, jest tego wyraźnym dowodem. Kontynuuje ona trend zapraszania zagranicznych galerii, co było również cechą charakterystyczną WGW 2024, gdzie gościły m.in. węgierskie galerie VUNU i Longtermhandstand.
Obecność w programie 2025 roku artystów takich jak Mustafa Boğa, Colette Lumiere, Jan Bačynsjkyj czy Paul Czerlitzki, którzy otwierają swoje wystawy 19 września, potwierdza globalny zasięg i prestiż wydarzenia. WGW staje się tym samym kluczowym punktem spotkań dla twórców z różnych części świata, co w istotny sposób podnosi jego międzynarodowy profil.
WGW 2025 nie jest jedynie kolejną edycją, lecz wydarzeniem, które umacnia swoją pozycję jako kluczowy, samorefleksyjny gracz na europejskiej scenie artystycznej. Próba zrównoważenia ambicji kulturalnych z komercyjną naturą festiwalu oraz rola platformy dla twórców z całego regionu (o czym świadczy chociażby silny wątek białoruski w poprzedniej edycji) świadczy o dojrzałości organizatorów. W efekcie, wydarzenie to nie tylko promuje sztukę, ale także odgrywa znaczącą rolę w pozycjonowaniu Warszawy jako rosnącego, międzynarodowego centrum sztuki współczesnej.
CAŁY PROGRAM:
Program Warsaw Gallery Weekend: wybrane wydarzenia
Wojciech Fangor. Socmodernizm Wojciech Fangor Olszewski Gallery
Prezentacja rzadkich wczesnych prac z lat 1948-1955, ukazujących negocjacje artysty z socrealizmem i duchem modernizmu.
Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną Magdalena Abakanowicz, Bartłomiej Flis BWA Warszawa
Wystawa łącząca legendarną artystkę z młodszym twórcą, badająca, jak motywy pamięci i ludzkiej postaci rezonują przez pokolenia.
Ludzie Edward Dwurnik, Zofia Rydet Raster
Osobiste podróże artystów w głąb polskiej wsi i miasteczek, ukazujące równoległe narracje z lat 60. do 90.
Oksytocyna Agata Słowak Fundacja Galerii Foksal
Wystawa eksplorująca intymność, więzi i pożądanie, posługująca się mocnymi kolorami i formą.
Avoidants Agata Bogacka Gunia Nowik Gallery
Malarskie studium relacji i dystansu, wykorzystujące język geometryczny do wyrażania bliskości.
CONSTELLATIONS WARSAW 2025 Oscar Kargruber, Leszek Knaflewski Piktogram
Gościnna wystawa we współpracy z frankfurcką Neue Alte Brücke, kontynuująca międzynarodowy dialog.
Praktyczny przewodnik i nawigacja
Jak poruszać się po WGW 2025?
Z uwagi na rozproszenie ponad pięćdziesięciu wystaw po całym mieście, planowanie jest kluczowe dla pełnego doświadczenia WGW. Oficjalna strona internetowa wydarzenia oferuje mapy i narzędzia ułatwiające planowanie tras w oparciu o lokalizację lub temat.
Galerie są naturalnie zgrupowane w kilku klastrach, co umożliwia wygodne piesze wędrówki. Główne obszary to Śródmieście, Wola i Praga. Zaleca się wybranie jednej dzielnicy na dany dzień i pozwolić sobie na swobodne przemieszczanie się między galeriami. Często najlepsze odkrycia i niespodzianki znajdują się w mniejszych, niezależnych przestrzeniach, które można znaleźć, po prostu spacerując po okolicy.
Kalendarium wydarzeń
Chociaż wystawy często trwają po zakończeniu weekendu, to właśnie dni otwarcia są kluczowym momentem, gdy energia festiwalu osiąga szczyt. Wernisaże, oprowadzania i wydarzenia towarzyszące tworzą unikalną atmosferę, która jest esencją WGW.
Podwieczorek z Wojciechem Plewińskim 19.09.2025, 18:30 Jednostka
Spotkanie z artystą Wojciechem Plewińskim.
WGW Afterparty × Między Nami 19.09.2025, 21:00
Oficjalne afterparty po wernisażach.
Milcząca fala wszystkich istot. Performans dźwiękowy 20.09.2025, 14:00 Fundacja Archeologia Fotografii
Performans dźwiękowy Ewy i Jacka Doroszenko.
Queerowy opór i pamięć w czasie wojny 20.09.2025, 15:00 Polana Institute
Spotkanie z artystą Janem Bačynskym.
Ogłoszenie Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING 20.09.2025, 21:00
Uroczyste ogłoszenie laureatów nagrody.
Warsztat Memorylab 21.09.2025, 10:00 Fundacja Archeologia Fotografii
Warsztat o pielęgnacji fotografii archiwalnej.
Jak dbać o spuściznę? 23.10.2025, 18:00 Raster
Dyskusja o roli fundacji rodzinnych i galerii (z tłumaczeniem na język migowy).
Ciemność jako schronienie. Wykład performatywny 25.10.2025, 18:00 Le Guern
Wykład performatywny Andrzeja Marca.
Multisensoryczne oprowadzanie dla osób niewidomych 08.11.2025, 12:00 Ewa Opałka
Oprowadzanie po wystawie Fluxus’ Ewa Partum.
Projekcja filmu dokumentalnego „Colette: Beautiful Dreamer” 19.11.2025, 17:00 Monopol
Pokaz filmu o artystce Colette Lumiere.
Wszystkie wystawy WGW 2025
Zakrywanie / Odkrywanie
Anastasia Rydlevskaya
Biuro Wystaw
do 31.10.2025
Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną
Magdalena Abakanowicz, Bartłomiej Flis
BWA Warszawa
do 08.11.2025
Zniszczona przystań
Aleksandra Waliszewska
Galeria Dawid Radziszewski
do 08.11.2025
Fluxus’ Ewa Partum
Ewa Partum
Galeria Ewa Opałka
do 09.11.2025
Oksytocyna
Agata Słowak
Fundacja Galerii Foksal
do 15.11.2025
Ukryte historie
Tomasz Ciecierski, Józef Robakowski, Teresa Tyszkiewicz, Jarosław Kozłowski, Natalia Brandt, Ryszard Waśko
Fundacja Profile
do 08.11.2025
Avoidants
Agata Bogacka
Gunia Nowik Gallery
do 08.11.2025
Shimmering Rubble
Norbert Delman
Galeria HOS
do 15.11.2025
Paintings
Mia Dudek
Galeria Import Export
do 08.11.2025
Ciał fragmenty
Wojciech Plewiński
Galeria Jednostka
do 28.11.2025
Co mówią usta cienia
Aleksandra Liput
Le Guern
do 08.11.2025
mam(Y) kompleksy
Marta Nadolle
Galeria LETO
do 31.10.2025
Widzę cię jako głównego bohatera historii, którą chciałbym kiedyś opowiedzieć
Mustafa Boğa
Galeria Lisowski
do 30.10.2025
90-60-90
Anna Panek, Monika Mamzeta
Galeria lokal_30
do 19.12.2025
Stories from My Life
Colette Lumiere
Galeria Monopol
do 22.11.2025
Wojciech Fangor. Socmodernizm
Wojciech Fangor
Galeria Olszewski
do 22.11.2025
Bez tytułu (Bez tytułu)
Paul Czerlitzki
Galeria Piktogram
do 31.10.2025
Radość. Śmieci. Zmartwychwstanie
Jan Bačynsjkyj
Galeria Polana Institute
do 18.10.2025
Ludzie
Edward Dwurnik, Zofia Rydet
Galeria Raster
do 15.11.2025
Nowe prace
Roman Stańczak
Galeria Stereo
do 31.10.2025
Zaburzenie kontroli
Wiktor Dyndo, Jakub Koźniewski
Galeria Szydłowski
do 31.10.2025
Camille
Ant Łakomsk
Galeria Turnus
do 26.10.2025
Królewna trzech pagórków
Julia Woronowicz
Galeria WHOISPOLA
do 08.11.2025
Pharmakon
Cezary Poniatowski
Galeria Wschód
do 08.11.2025
Poprzednia edycja wydarzenia- WGW 2024
Edycja WGW z 2024 roku położyła wyraźny nacisk na artystów z Białorusi, których prace eksplorowały cielesność jako narzędzie oporu i protestu przeciwko politycznym i społecznym realiom. Wystawa Paradise Lost, zorganizowana we współpracy z galerią Krupa, była silnym głosem na temat traumy, tożsamości i solidarności. Prace prezentowane w tym projekcie pokazały, jak ciało staje się symbolicznym miejscem, na którym wpisywana jest trauma, a jednocześnie narzędziem do oporu i uzdrowienia.
Ta tematyka, choć osadzona w wydarzeniach z 2024 roku, jest trwałym elementem wizerunku WGW. Festiwal umacnia swoją pozycję jako bezpieczna przystań i platforma dla artystów z regionów dotkniętych konfliktem, co czyni go nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale i politycznym.
Wojciech Fangor. Socmodernizm Wojciech Fangor Olszewski Gallery
Prezentacja rzadkich wczesnych prac z lat 1948-1955, ukazujących negocjacje artysty z socrealizmem i duchem modernizmu.
Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną Magdalena Abakanowicz, Bartłomiej Flis BWA Warszawa
Wystawa łącząca legendarną artystkę z młodszym twórcą, badająca, jak motywy pamięci i ludzkiej postaci rezonują przez pokolenia.
Ludzie Edward Dwurnik, Zofia Rydet Raster
Osobiste podróże artystów w głąb polskiej wsi i miasteczek, ukazujące równoległe narracje z lat 60. do 90.
Oksytocyna Agata Słowak Fundacja Galerii Foksal
Wystawa eksplorująca intymność, więzi i pożądanie, posługująca się mocnymi kolorami i formą.
Avoidants Agata Bogacka Gunia Nowik Gallery
Malarskie studium relacji i dystansu, wykorzystujące język geometryczny do wyrażania bliskości.
CONSTELLATIONS WARSAW 2025 Oscar Kargruber, Leszek Knaflewski Piktogram
Gościnna wystawa we współpracy z frankfurcką Neue Alte Brücke, kontynuująca międzynarodowy dialog.
Praktyczny przewodnik i nawigacja
Jak poruszać się po WGW 2025?
Z uwagi na rozproszenie ponad pięćdziesięciu wystaw po całym mieście, planowanie jest kluczowe dla pełnego doświadczenia WGW. Oficjalna strona internetowa wydarzenia oferuje mapy i narzędzia ułatwiające planowanie tras w oparciu o lokalizację lub temat.
Galerie są naturalnie zgrupowane w kilku klastrach, co umożliwia wygodne piesze wędrówki. Główne obszary to Śródmieście, Wola i Praga. Zaleca się wybranie jednej dzielnicy na dany dzień i pozwolić sobie na swobodne przemieszczanie się między galeriami. Często najlepsze odkrycia i niespodzianki znajdują się w mniejszych, niezależnych przestrzeniach, które można znaleźć, po prostu spacerując po okolicy.
Kalendarium wydarzeń
Chociaż wystawy często trwają po zakończeniu weekendu, to właśnie dni otwarcia są kluczowym momentem, gdy energia festiwalu osiąga szczyt. Wernisaże, oprowadzania i wydarzenia towarzyszące tworzą unikalną atmosferę, która jest esencją WGW.
Podwieczorek z Wojciechem Plewińskim 19.09.2025, 18:30 Jednostka
Spotkanie z artystą Wojciechem Plewińskim.
WGW Afterparty × Między Nami 19.09.2025, 21:00
Oficjalne afterparty po wernisażach.
Milcząca fala wszystkich istot. Performans dźwiękowy 20.09.2025, 14:00 Fundacja Archeologia Fotografii
Performans dźwiękowy Ewy i Jacka Doroszenko.
Queerowy opór i pamięć w czasie wojny 20.09.2025, 15:00 Polana Institute
Spotkanie z artystą Janem Bačynskym.
Ogłoszenie Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING 20.09.2025, 21:00
Uroczyste ogłoszenie laureatów nagrody.
Warsztat Memorylab 21.09.2025, 10:00 Fundacja Archeologia Fotografii
Warsztat o pielęgnacji fotografii archiwalnej.
Jak dbać o spuściznę? 23.10.2025, 18:00 Raster
Dyskusja o roli fundacji rodzinnych i galerii (z tłumaczeniem na język migowy).
Ciemność jako schronienie. Wykład performatywny 25.10.2025, 18:00 Le Guern
Wykład performatywny Andrzeja Marca.
Multisensoryczne oprowadzanie dla osób niewidomych 08.11.2025, 12:00 Ewa Opałka
Oprowadzanie po wystawie Fluxus’ Ewa Partum.
Projekcja filmu dokumentalnego „Colette: Beautiful Dreamer” 19.11.2025, 17:00 Monopol
Pokaz filmu o artystce Colette Lumiere.
Wszystkie wystawy WGW 2025
Zakrywanie / Odkrywanie
Anastasia Rydlevskaya
Biuro Wystaw
do 31.10.2025
Rzeczy, które zakopaliśmy, rosną
Magdalena Abakanowicz, Bartłomiej Flis
BWA Warszawa
do 08.11.2025
Zniszczona przystań
Aleksandra Waliszewska
Galeria Dawid Radziszewski
do 08.11.2025
Fluxus’ Ewa Partum
Ewa Partum
Galeria Ewa Opałka
do 09.11.2025
Oksytocyna
Agata Słowak
Fundacja Galerii Foksal
do 15.11.2025
Ukryte historie
Tomasz Ciecierski, Józef Robakowski, Teresa Tyszkiewicz, Jarosław Kozłowski, Natalia Brandt, Ryszard Waśko
Fundacja Profile
do 08.11.2025
Avoidants
Agata Bogacka
Gunia Nowik Gallery
do 08.11.2025
Shimmering Rubble
Norbert Delman
Galeria HOS
do 15.11.2025
Paintings
Mia Dudek
Galeria Import Export
do 08.11.2025
Ciał fragmenty
Wojciech Plewiński
Galeria Jednostka
do 28.11.2025
Co mówią usta cienia
Aleksandra Liput
Le Guern
do 08.11.2025
mam(Y) kompleksy
Marta Nadolle
Galeria LETO
do 31.10.2025
Widzę cię jako głównego bohatera historii, którą chciałbym kiedyś opowiedzieć
Mustafa Boğa
Galeria Lisowski
do 30.10.2025
90-60-90
Anna Panek, Monika Mamzeta
Galeria lokal_30
do 19.12.2025
Stories from My Life
Colette Lumiere
Galeria Monopol
do 22.11.2025
Wojciech Fangor. Socmodernizm
Wojciech Fangor
Galeria Olszewski
do 22.11.2025
Bez tytułu (Bez tytułu)
Paul Czerlitzki
Galeria Piktogram
do 31.10.2025
Radość. Śmieci. Zmartwychwstanie
Jan Bačynsjkyj
Galeria Polana Institute
do 18.10.2025
Ludzie
Edward Dwurnik, Zofia Rydet
Galeria Raster
do 15.11.2025
Nowe prace
Roman Stańczak
Galeria Stereo
do 31.10.2025
Zaburzenie kontroli
Wiktor Dyndo, Jakub Koźniewski
Galeria Szydłowski
do 31.10.2025
Camille
Ant Łakomsk
Galeria Turnus
do 26.10.2025
Królewna trzech pagórków
Julia Woronowicz
Galeria WHOISPOLA
do 08.11.2025
Pharmakon
Cezary Poniatowski
Galeria Wschód
do 08.11.2025
Poprzednia edycja wydarzenia- WGW 2024
Edycja WGW z 2024 roku położyła wyraźny nacisk na artystów z Białorusi, których prace eksplorowały cielesność jako narzędzie oporu i protestu przeciwko politycznym i społecznym realiom. Wystawa Paradise Lost, zorganizowana we współpracy z galerią Krupa, była silnym głosem na temat traumy, tożsamości i solidarności. Prace prezentowane w tym projekcie pokazały, jak ciało staje się symbolicznym miejscem, na którym wpisywana jest trauma, a jednocześnie narzędziem do oporu i uzdrowienia.
Ta tematyka, choć osadzona w wydarzeniach z 2024 roku, jest trwałym elementem wizerunku WGW. Festiwal umacnia swoją pozycję jako bezpieczna przystań i platforma dla artystów z regionów dotkniętych konfliktem, co czyni go nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale i politycznym.