Warszawa. Miejsca, czas i ludzie.
Wystawa z okazji XX-lecia InterContinantal Warsaw
WARSZAWA: MIEJSCA, CZAS I LUDZIE
EDWARD DWURNIK, JOANNA WOYDA, ANNA WARDĘGA-CZAJA
WARSZAWA- MIEJSCA, CZAS I LUDZIE to wystawa zorganizowana przez Galerię Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej z okazji 20-lecia InterContinental Warsaw. Ekspozycja pokazuje Warszawę oczyma Edwarda Dwurnika, Joanny Woydy i Anny Wardęgi-Czai, artystów pochodzących z trzech różnych pokoleń i artystycznych środowisk.
Warszawa to miasto historii i miasto przyszłości. Pomiędzy tymi wciąż obecnymi wymiarami „rozpościera się” teraźniejszość. To właśnie temat uwagi artystów i temat wystawy przygotowanej z okazji Jubileuszu przez Galerię istniejącą od wielu lat w bezpośrednim sąsiedztwie InterContinental, przy ulicy Świętokrzyskiej 32.
Motyw Warszawy w malarstwie ma imponujące tradycje. W 1773 roku Bernardo Bellotto, wenecki weducista z dworu ostatniego króla Polski, namalował „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego”. Canaletto uchwycił zarówno urbanistyczne oblicze miasta, jak i sferę codziennego życia jego mieszkańców, tworząc w ten sposób podwójny portret Warszawy w okresie niezwykle intensywnym w historii miasta. Twórczość Canaletta ma szczególny status w historii kultury w Polsce. Obrazy stały się niezwykłym i potrzebnym „świadectwem” miasta przywracając odrodzonej stolicy przeszłość.
Dwadzieścia lat funkcjonowania InterContinental w Warszawie, to czas przemian, których sam budynek Tadeusza Spychały był jednym z przejawów. To czas, gdy metamorfozie uległa linia warszawskiego horyzontu: wypełniana przez kolejne lata wieżowcami, jak filary scalającymi warszawskie niebo i ziemię. Zmiany dwudziestolecia dotyczyły zarówno substancji urbanistycznej jak i mieszkańców stolicy- coraz bardziej kosmopolitycznej, otwartej, wielobrzmiącej.
Warszawa to miasto historii i miasto przyszłości. Zarówno miejska architektura jak i wypełniający warszawskie ulice i bulwary ludzki sztafaż pozostaje ważnym tematem dla artystów. Pomiędzy tymi wciąż obecnymi w naszym myśleniu wymiarami „rozpościera się” teraźniejszość w ciągłej metamorfozie. Stanowi ona motyw dla trzech prezentowanych twórców.
Edward Dwurnik (1943-2018) należał do najbardziej wnikliwych obserwatorów polskiej rzeczywistości. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych w twórczości artysty jest cykl XI, zatytułowany „Warszawa”. Należy on do szerszego zbioru „Podróży autostopem”, w których, zgodnie z wyrażoną jeszcze w czasie studiów koncepcją artysta dokumentował ulegające dynamicznym przemianom życie. Obrazy te pozostawały bardzo zakotwiczone w swoich czasach, stanowiąc swoistą kronikę wydarzeń, często zabarwioną autorskim komentarzem.
Joanna Woyda (1981), absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie jest córką architekta. Być może stąd właśnie jej zainteresowanie przestrzenią architektoniczną, w której szczególną uwagę autorka poświęciła ikonicznym miejscom XX wieku. To często architektura, która poddała się siłom transformacji. Wśród legendarnych budynków, które stanowiły o obliczu miasta jest m. in. budynek pawilonu meblowego Emilia przy Emilii Plater, którego szklana, nowoczesna konstrukcja zasłużyła na miano ikony nowoczesnej architektury.
Anna Wardega Czaja (1997) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych imienia Jana Matejki w Krakowie. W swoim cyklu obrazów i rysunków w sposób bardzo uważny dokumentuje miejskie życie. Dyskretna obserwacja ludzi- łączących się w tłumy, samotnie, w grupach lub w parach prowadzona jest niezwykle czule. Tak, by wejść w delikatną materię prywatności w przestrzeni miejskiej. Prace młodej artystki stają się okazją do odkrycia wątków prywatnych: radości, smutków, pośpiechu i powolności, skupienia i rozleniwienia: wszystkich przeżyć i nastrojów wpisanych w równie zmienny rytm miasta.
WARSZAWA: MIEJSCA, CZAS I LUDZIE
EDWARD DWURNIK, JOANNA WOYDA, ANNA WARDĘGA-CZAJA
6 czerwca- 31 sierpnia 2023
InterContinental Warsaw, Śliska Lounge, ul. Emilli Plater 49
kuratorki: Magda Napiórkowska, dr Justyna Napiórkowska
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl